29. března 2017

Zaručeně jsem se nenudila

Opravdu ne...stačilo vybalit folie a natisknout první razítko...druhé...třetí...a měla jsem pocit, že budu muset vyzkoušet všechna razítka, která se svou velikostí i motivem hodila.
Folie nebyly jen tak ledajaké, ale novinkové, smršťovací.
Už před lety mne smršťovačky oslovily, ale vždy jsem si zakoupila transparentní.
Nyní jsem ale měla před sebou bílé a byla jsem na ně moc zvědavá. Podobně jako u transparentních je jedna strana hladká lesklá, druhá, na kterou se tiskne (kreslí, vybarvuje,...) je drsnější a matná.
U transparentní je motiv viditelný z obou stran, na té hladké straně je samozřejmě dokonalý. Druhá strana už tak pěkná není. Dá se přestříknout lakem, ale nikdy jsem to neudělala.
Jak to tedy bude s bílou, která není ani průsvitná, ani průhledná...




Pro srovnání přidám i tisk na transparentní folii, na prvním obrázku je rybka ze sady pro děti z hračkářství, druhý obrázek je z mého projektu květnové visačky z roku 2015.




Ale zpět k naší folii.
Nebudu napínat, z bílého podkladu jsem nadšená. Daleko víc se mi líbí, i matný povrch vypadá po smrštění dobře, vůbec není nutný lak. Můžeme ho použít, pokud chceme mít obě strany lesklé, můžeme ale zdůraznit i jen část.
Majka připravila  skvělé video, já dnes přidám pár slov i pár obrázků.
Tisknout i kreslit nebo vybarvovat můžeme inkousty na lihové bázi (StazOn, Archival), můžeme použít i obyčejné pastelky...já jsem vybarvovala akvarelkami a také to šlo.
Postup je jednoduchý: natisknout, vybarvit, vystřihnout nebo vyříznout, udělat dírku pro zavěšení a smrsknout (v elektrické troubě nebo i embossovací pistolí).


Na levém dolním obrázku si všimněte podivného tvaru. Až budete používat pistoli, nelekněte se. Motiv začne poskakovat (je tedy dobré přidržovat ho třeba kovovou jehlicí, pinzetou,...já použila vidličku :-) ), různě se kroutí a převaluje a zmenšuje se. Během chvilky se opět narovná, je hotovo. Pokud byste nebyli spokojeni, stačí znovu zahřát a můžeme také použít po vypnutí pistole akrylový bloček, kterým na chvilku motiv zatížíme.
Na vybarvování jsem požila pastelku-kopyto...ne, že bych neměla ořezávátko, ale na ploše docílíme celistvější nános. Smrsknutí je asi na čtvrtinu původní velikosti, musíte na to myslet i tehdy, chcete-li udělat otvor na zavěšení. Měl by být dostatečně veliký a také ne v samém okraji.







Menší motivky tedy smrskneme klidně pistolí, ty větší (a nebojme se ani velkých pozaďových razítek) dáme do elektrické trouby na plech vyložený pečícím papírem.  Pekla jsem pár minutek v předehřáté troubě na 140°se spodním i horním ohřevem. V troubě žádné poskakování ani převalování, jen se po několika minutkách změnil rozměr. Motiv velikosti přáníčka má výsledné smrštění na 3,6 x 5,4 cm, počítejme tedy vždy zhruba se čtvrtinovou velikostí po smrštění:






Dva z motivů jsem použila na náhrdelníky, stačilo doplnit spojovacím kroužkem, mašličkou a stuhou.


 Kterou folii jste už vyzkoušeli? A na jakou se chystáte? Je tolik možností, jak si ozvláštnit svůj projekt...




4 komentáře:

  1. Kráása! Slniečko a anjelíček sú nádherní, skvelý článok ❤

    OdpovědětVymazat
  2. No, tak to je něco! Olinko, krásné a výborný článek.👏❤ Nějak mě začínají svrbět prsty, tak se budu muset už také o něco pokusit.😏

    OdpovědětVymazat
  3. Díky...a Dančo, šup na to, je to skvělý relax

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělé ozdobičky jsi vytvořila. Už se taky moc těším až budu "žhavit" fólii :)

    OdpovědětVymazat

♥ 💕 ❤ 💖 💛 🎂 ☕ 🍸 🍷
🌷 🌼 🌹 🌻
💣 👏 👍✊ ✌
😍 😊 😏 😂 😋 😵 😒 😇 😈
😻 😺 😼 🙀 😿 🙀