13. března 2015

2.díl PL krok za krokem: Jak vést svůj PL

Týden je za námi a je tu opět pátek! To znamená jediné a to druhý díl miniseriálu "PL krok za krokem". Děkuji všem, kteří si přečetli díl první a ještě větší dík vám všem, kteří jste se rozhodli pustit do dílu druhého :-). Co je to Project Life a co k jeho tvorbě budete potřebovat už víte a tak se můžeme pustit do druhého, opět zatím více teoretického dílu. Nicméně rozhodnout se, jak si svá alba povedete, bývá často problém mnohých z nás. Já sama před rokem řešila, jak se mám k vedení alba postavit. Možností je hned několik:


VEDENÍ ALBA


Po týdnech - události z vašeho života lze zaznamenávat po jednotlivých týdnech. Tak jsem se nakonec rozhodla já a každému týdnu věnuji jednu dvoustranu v albu. Pokud máte fotek méně, ale též byste měli album vedeno tímto stylem, můžete samozřejmě dělat jednu stranu na týden. I já mám čas od času týden, kdy se buď nic zajímavého neděje nebo nemám dostatek fotek a tak to rozhodně nelámu přes koleno a týdnu věnuji jen jednu stranu. Ono pak v létě, kdy pojedete na dovolenou a fotek bude naopak moře, bude se vám moc hodit, že máte v albu prostor pro další stránky :-).





Po událostech - ne každý chce mít své album jako deník či kroniku a zaznamenávat každý den. To samé pokud člověk nemá rodinu nebo není vyloženě akční, tak není nutné snažit se "vypotit" každý týden stránku. Můžete si své album dělat po jednotlivých událostech. Může se pak stát, že budete mít za sebou tři události z jednoho týdne a pak měsíc bude "mrtvo", ale ve výsledku to není na škodu. Z výletů, oslav, sešlostí a srazů jsou vždy zážitky a spousta fotek, takže album krásně zaplníte a bude vyloženě akční. Dle mého je hezčí listovat takovým albem, než albem dělaným po týdnech, kde ze zoufalosti budete fotit každou bábovku co upečete, každé boty, které si koupíte a budete popisovat každý film, který jste viděli. Samozřejmě ale záleží na každém z nás a to je na tom to krásné. Vyberte si podle vašich časových možností, dle schopnosti pořizovat fotky a dle chuti se s tím "patlat" :-).





Po měsících - Pokud máte chuť mít PLko jako náhradu běžných fotoalb, jen samozřejmě mnohem mnohem krásnější :-), tak je tu i možnost zaznamenávat jeden měsíc například na dvojstranu. Tento druh vedení alba je hezký i pro rodinu s dítětem, kde si měsíc po měsíci například zaznamenáte celé dětství. Nepřijdete o důležité události, rok bude krásně ucelený a do alba se vám pak vejde více let, což ocení naši muži, kteří většinou po pár letech našeho lepení začnou remcat, že bysme se měly začít klidnit :-).

Cestovní - PL nemusí být jen chronologickou kronikou. Můžete mít své album zvlášť jen na vaše dovolené a cestování. Já sama zvažuji, že jedno takové udělám, protože dovolená je vždy takový nával fotografií, že mi zabere v mém PL třeba i čtyři dvoustrany a na konci roku už se sotva vejdu do alba. Mít tedy své "cestovatelské PL" není vůbec špatné a obzvlášť pokud rádi cestujete!


Cestovní inspirace z Pinterestu


To jsou asi tak základní druhy jak vést svůj PL, takto jsem loňský rok rozvažovala já.  Jak jsem již psala, nakonec jsem se rozhodla pro týdenní PL, ale ve své podstatě to až taková pravda není. Když na to tak koukám, má alba jsou vedena po týdnech, ale obsahují vlastně jak stránky cestovatelské, tak ty po událostech. Některé své stránky jsem tak přidala jako inspiraci pro vás :-).


UŽ VÍM JAK BUDU VÉST ALBUM, CO DÁL?


Tak to nejdůležitější rozhodnutí jsem udělala a co teď? Teď už se můžete vrhnout do samého tvoření. Já vám ukážu, jak probíhá takový proces "na mém stole" :-). 
V PL je dle mého důležitá pravidelnost. Úplně ideální je, když zvládnete pravidelnost hned na několika úrovních: 

  1. zaznamenávání událostí 
  2. fotografovaní a sbírání materiálu
  3. lepení a tvoření alba

Pokud se vám podaří pravidelnost ve všech krocích, gratuluji! To je naprosto ideální stav a znamená to, že se na konci roku budete moci kochat a kochat a ta radost bude neuvěřitelná. Pokud se vám to však nedaří, nic si z toho nedělejte. Podle mě je nejdůležitější být pravidelní hlavně v druhém bodě a to ve focení. Jakmile máte dostatek fotek, kdykoli můžete dodělat alba zpětně. A že to jde vím, protože jsem na základě fotek udělala zpětně celý rok :-). Takže pokud máte náročnější měsíc, nenechte se odradit skluzem, foťte a dle fotek si pak album doděláte až budete mít volněji.

Nevedu si žádný speciální sešit, stačí mi běžný diář, kde je dostatek místa. Zaznamenávám si v bodech zajímavé události a každou neděli si k tomu na dvě hodiny sednu: 

  1. Zpracuji si fotky z aktuálního týdne do koláží a jakmile mám hotovo, vrhnu se na předešlý týden. 
  2. Podle fotek si zvolím tzv. layout - to znamená, že si rozkreslím na papír náčrt kapes, které použiji a do nich si napíši, kam kterou fotku umístím, kam přijde text a prostě si to tak trochu nanečisto načrtnu. 
  3. Dál už to je šup šup. Nastrkám fotky do kapes. 
  4. K fotografiím si barevně vyberu kartičky (jsem už asi trochu známá tím, že kartičky ladím s oblečením dcerky :-D na fotkách - když ono to pak tááák krásně ladí a vypadá. A ano ví se o mně i to, že se někdy rozhodnu, že daný týden použiji určité kartičky a svou dcerku už v daném týdnu ladím do barev kartiček :-)) - tak trochu má osobní PL-degenerace) 
  5. Podle svých záznamů z diáře si popíši celý týden na kartičky. 
  6. V průběhu psaní si pak kartičky zdobím, razítkuji a vůbec vymazluji jak jen se mi zlíbí :-).

 Pokud se mi toto daří, zabere mi tvorba alba cca 5 hodin za týden a stíhám krásně celý rok :-). Uznávám, občas je to sci-fi a také nestíhám, ale ta chuť lepit je tak velká, že mě ještě nikdy nenapadlo, že bych to vzdala a tu haldu věcí zamkla do skříně :-). Držím tedy palce i vám a věřím, že se všechny budeme na konci roku kochat tou krásou, která pod našima rukama vznikla!

Tak a teď už vám nebrání nic v tom, abyste zasedli k albu a vrhli se na první stranu. Titulní stránka v albu je důležitá a upozorňuji, že se vám musí líbit. Album totiž budete otevírat opravdu často a já sama nakonec jednu titulku předělala, protože se mi nezdála při každém otevření. Je úplně jedno zda se líbí ostatním, důležité je, aby se líbila vám :-). Pojďme tedy rovnou na to. Pro inspiraci přikládám své titulní stránky a těším se, že nám na našem facebooku ukážete i vy ty své :-).





6 komentářů:

  1. Skvělé povídání a krásné ukázky!

    OdpovědětVymazat
  2. Míšo, super článek a nádherné ukázky! ♥ ☺

    OdpovědětVymazat
  3. Míšo velké díki za tvoje príspevky a rady plné inšpirácie :) najvyšší čas začať ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivčo mockrát děkuji, jsem ráda, že se článek líbí :-). Určitě je vhodná doba a stále čas začít, tak doufám, že se do toho pustíš s námi :-).

      Vymazat
  4. Míšo, musím říct, že se mi Tvoje popisování a přístup k tvoření PL moc líbí ( až na to ladění oblečení dcerky podle barev kartiček ;-), ale na scb.cz se už před léty holky svěřovaly s tím, jak kupují dětem oblečení podle barev papírů! :-O...to je tedy úlet, ale když to tak chtěly....;-) ) . Já jsem se také "dolepila" díky fotkám i několik let zpátky v naší rodinné kronice ( netroufám si tomu tak úplně říkat PL ), takže souhlasím, fotit a zapisovat třeba do kalendáře, nebo do deníku, diáře...a dá se dodělat vše i zpětně. Zapisovat si vše mě taky naučil scrapbook, často zápasím s tím, že u mnoha starých fotek nemám žádný popis ( a to i u mých vlastních fotek! ) a třeba zařadit je časově je najednou problém. Moc se mi líbí, že je Tvoje popisování podrobné a názorné.
    Zrovna tak oceňuji i podrobné a návodné popisy technik i od dalších členek DT, moc vám všem fandím a sleduju :-)!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gabi děkuji za krasnou reakci, moc me tesi, ze jsem se trefila do gusta ctenaru a doufam, ze to tak bude i v dalsich tydnech :-). Pokud budes mit chut nam ukazat cokoli ze sve tvorby, budeme jen a jen radi :-) Inspirace neni nikdy dost. Krasny vikend!

      Vymazat

♥ 💕 ❤ 💖 💛 🎂 ☕ 🍸 🍷
🌷 🌼 🌹 🌻
💣 👏 👍✊ ✌
😍 😊 😏 😂 😋 😵 😒 😇 😈
😻 😺 😼 🙀 😿 🙀